Hogy mi a közös Ausztrália egyik legsikeresebb vállalkozójában, Arnold Schwarzeneggerben és a huszadik század legtöbbet játszott popdalában? A közös nevező a szabályok áthágása.
Majdnem mindenki ismeri Arnold Schwarzenegger hat pontját. Az élet legfontosabb szabályai, ahogy ő látja. A kettes így szól: “Szegd meg a szabályokat! Annyi szabály van az életben. Azt mondom, szegd meg őket! Ne a törvényt, csak a korlátokat döntsd le. Lehetetlen eredetinek lenned, nem járhatod a saját utad akkor, ha minden szabályt betartasz, és jó magaviselettel éled le az életed. Ki kell lépned a keretekből, máshogyan kell gondolkodnod, különben csak annyit fogsz elérni, mint az átlag. Nem fogsz kitűnni a tömegből, nem érsz el semmi kimagaslót, csak annyit, amennyire bárki képes. Én a korlátok ledöntésében hiszek, mert mi értelme van annak, ha úgy élsz, mint a nagy átlag, ha egyetlen vágyad, hogy olyan légy, mint mások. Az egyetlen módja annak, hogy elérj valami említésre méltót, az, hogy megszegsz néhány szabályt.”
Kérdezhetjük persze: mégis, hogyan kell áthágni a szabályokat? Mire gondolhat Arnold pontosan? Összegyűjtöttem három szórakoztató példát a korlátok ledöntéséről. És persze kíváncsi vagyok, neked mi jut eszedbe róluk. Volt már, hogy te is megszegted a szabályokat a siker érdekében?
1. A zenei producer és a világ egyik legsikeresebb dala.
A huszadik század legtöbbet játszott dala egy 1964-es sláger, a “You’ve lost that lovin’ feelin'”, amelyet eredetileg a Righteous Brothers énekelt, aztán előadta sokak mellett Elvis Presley is, sőt még Tom Cruise is ezt énekli a Top Gun egyik jelenetében (teszem hozzá, rettentő hamisan, de mentségére legyen mondva, épp részeg pilótát alakít). A bátrabbak megnézhetik ide kattintva. (0,52-től.)A dalt az első megjelenéstől 2000-ig több mint nyolcmillió alkalommal adták le az amerikai tévék és rádiók. Ehhez azonban kellett valaki, aki megszegi a szabályokat: Phil Spector, a híres-hírhedt zenei producer. Mindent beleadott, hogy a nótából sláger legyen, de a “Lovin’ Feelin'” túl hosszú volt. A közismert ökölszabály szerint az amerikai rádiós dj-k semmit nem tettek adásba, ami jelentősen meghaladta a három perces plafont. Ez a dal azonban 3 perc 50 másodpercesre sikeredett. Senki nem játszotta. Phil Spector húzott egy bátrat, szó szerint: nem nyúlt hozzá a “Lovin’ Feelin'”-hez, ellenben átírta a dal hosszát a lemezborítón 3:05-re. A dj-k azt hitték, kivágott belőle, és elkezdték sugározni. Mire kiderült a turpisság, a dal nemzetközi sláger volt és már nem lehetett nem leadni…
2. A startup-os, akiről először azt hitték, megőrült.
Ausztrália egyik legsikeresebb startup-ja a Fifth Watch. Magyarul annyit tesz, az Ötödik Óra (fifth.com). Alex McBride, a Melbourne-i cégalapító is megszegett egy aranyszabályt a siker érdekében. A hagyományos üzleti könyvek azt tanítják, hogy ha van egy sokakat érdeklő, viszonylag olcsó terméked, azt reklámozd reggeltől estig minél több felületen, aztán tedd elérhetővé minél több embernek minél több piacon – végül pedig dőlj hátra és számolgasd a bevételt. McBride sajátos üzleti modellt talált ki. Egyrészt az Ötödik Óra karóráit boltban nem, csakis az interneten lehet megvenni. Minden hónapban csak öt modellt (nem többet) és azt is csak ötödikétől kezdve öt napon át (nem tovább). Nem az árat tette exkluzívvá – egy óra 90 euróba, kevesebb mint 30 ezer forintba kerül – hanem szűkösséget generált a termék köré. És a vásárlók megőrülnek az órákért – hónapról-hónapra alig várják azt a néhány napot, amikor vásárolhatnak.
3. A frissdiplomás, aki szembe ment a közgondolkodással.
Alfred Ajani Nagy-Britanniában, a Coventry Egyetemen diplomázott marketing szakon, de nem sikerült munkahelyet találnia, annak ellenére, hogy több mint 300 helyre adta be az önéletrajzát. Ekkor, ahelyett, hogy feladta volna, úgy döntött, megszegi az álláskeresés hagyományos szabályait (amelyek valahogy így hangzanak: udvariasan megvárom, amíg valamelyik HR-es végre visszahív az önéletrajzom alapján). Nem úgy csinálta tovább, ahogy azt csinálni illett volna… A 22 éves férfi 2014. augusztusában kiállt a londoni Waterloo vasútállomás egyik forgalmas peronjára, kezében egy kis fehér táblával, amelyen a következő szöveg állt: Frissdiplomás marketinges (Cov. Egyt., 4-es átlag) Kérjen tőlem önéletrajzot! Arendíthetetlen, táblatartó álláskereső két teljes héten át álldogált kitartóan és végül megakadt rajta a szeme az Asoria Group nevű vállalatnak – a sors fintora, hogy a cég profilja pont a munkaerő-toborzás különböző projektekre! Fred azóta marketing és PR-menedzserként dolgozik az Asoriánál.
Gondold végig, te hogyan tudnád megszegni a szabályokat a sikered érdekében? És persze emlékezz, mit javasol Arnold: ne a törvényt, csak a korlátokat döntsd le!
-Szalay Ádám