Brian Grazer a világ egyik legkeresettebb és legelismertebb filmproducere. Az ő nevéhez fűződik az Apollo-13, az Egy csodálatos elme, a Da Vinci-kód. Amikor megkérdezték tőle, mi sikerének titka, azt mondta: nagyon egyszerű. Végtelenül kíváncsi vagyok és remekül építek kapcsolatokat. A siker tehát szerinte – és nagyon sok más sikeres ember szerint is – nagyrészt azon múlik, hogyan alakítasz ki remek ismeretségeket, hogyan ápolod ezeket, hogyan bővíted újra és újra kapcsolataid számát.
Hogy ezt hogyan kell jól csinálni, azt egy szórakoztató könyvben foglalta össze Mark Sanborn író. A címe: Fred-faktor. Fred jelképezi azt a közkedvelt és nagyon keresett személyiségtípust, aki lelkesedést visz a munkájába, aki többet nyújt, mint amit várnak tőle: a mosolygós pincért, a kedves recepcióst, a szolgálatkész orvost vagy éppen a mindig pontos buszsofőrt.
Mark Sanborn életében az első ilyen ember Fred, a postása volt. A gondos kézbesítő, aki nem gyűrte be a postaládába a küldeményeket, hanem vigyázva épségükre, gondosan behelyezte azokat. Aki nem tömte tele a postaládát, ha látta, hogy Mark napokig nincs otthon; hanem megvárta, amíg hazaér, ezzel óvva meg őt az árulkodó jelekre vadászó betörőktől. Aki mindig megkérdezte, hogy van, hogy mennek a dolgai, és egy kedves mosolyt is mindig tartogatott számára.
Fredekkel találkozni jó dolog, magunk is dolgozhatunk azon, hogy kiválóbbá váljunk, hogy lelkesebben éljünk, hogy pozitív benyomást tegyünk azokra, akikkel találkozunk. A Fred-faktor pontokban gyűjti össze a szabályokat, íme az eredményes kapcsolatépítés hétparancsolata:
1.Légy a valódi önmagad! Persze törekedned kell a fejlődésre, új dolgok kipróbálására és értékeid gyarapítására, ám hagynod kell, hogy mindezek valódi lényedből, igazi meggyőződéseidből és elkötelezettségedből fakadjanak.
2.Légy érdeklődő, ne csupán érdekes! Igaz ugyan, hogy az érdekes emberek magukra vonják a figyelmet, ám az érdeklődő emberek ezen felül megbecsülésben is részesülnek. Beszélgető partnereidnek jól esik, ha érzik, hogy szeretnéd jobban megismerni őket – persze nem puszta kíváncsiskodásból, hanem attól a törekvéstől hajtva, hogy minél hatékonyabban lehess szolgálatukra.
3.Válj figyelmesebb hallgatóvá! Ha például jobban odafigyelsz főnököd szavaira, megtudhatod, hogy ki nem állhatja a terjengős jelentéseket, így máris tudhatod: javíthatsz kettőtök munkakapcsolatán, ha feszesre, rövidre fogalmazod a mondanivalódat. Vagy, ha ügyfelednél ebéd közben a családjáról érdeklődsz, tudomást szerezhetsz arról, hogy gyermekének ugyanaz a hobbija, mint a tiédnek – és így máris elmélyítetted a kapcsolatotokat.
4.Légy empatikus! Ha igazán meg akarod érteni beszélgetőpartneredet, akkor törekedned kell arra, hogy az érdeklődésen és a figyelmes hallgatáson túl az érzéseit is megértsd. Ez az empátia, a beleérzés képessége. Mindannyian értékeljük, ha ilyen minőségű figyelemben részesítenek bennünket. Az ilyen beszélgetés a mély összekapcsolódottság érzését hozza magával.
5.Légy őszinte! Ez a legkiválóbb üzleti stratégia: mondd el, mit fogsz tenni és álld a szavad! Vagyis, más szavakkal, ne tégy olyan ígéreteket, amelyeket nem tartasz be. Ne kelts olyan reményeket, amelyeket nem tudsz beváltani.
6.Légy segítőkész! Sokszor apróságokkal is jelentős változásokat hozhatsz az életedbe. Sok kicsi sokra megy: pl., ha látod, hogy egy csoport tagjai fényképezéshez készülődnek,ajánld fel, hogy majd te lefotózod őket, tartsd az ajtót, ha jönnek még mögötted, stb. Ne feledkezz meg a modorodról és az emberek sem fognak megfeledkezni rólad.
7.Cselekedj serényen! Az idő az egyetlen dolog, amiből a legtöbb ember még a pénznél is kevesebbel rendelkezik. Ha időt tudsz megtakarítani másoknak, azzal rögtön szövetségeseddé teszed őket.
-Szalay Ádám