Öt hatékony módszer a kritika kezeléséhez

A legtöbb ember nem szereti, ha kritizálják, még akkor sem, ha tudja, hogy ez esetleg segítséget is jelenthet neki. Annak érdekében, hogy megfelelő módon tudj reagálni a kritikákra, érdemes elsajátítanod néhány fontos stratégiát. Ha megfelelő megfontoltság nélkül, kapásból válaszolsz, felesleges rossz perceket szerezhetsz magadnak. Úgyhogy összegyűjtöttem öt módszert, hogy legközelebb már jól tudd kezelni az esetleges bírálatokat.

  1. Mindig tedd fel magadnak a kérdést: mit tanulhatok a kritikából?

A legtöbb kritika – legalább részben – valamilyen fontos, felismert igazságon alapul. A kritika ettől még negatív színezetű lehet. Ugyanakkor fontos visszajelzés is, amely lehetőséget ad a tanulásra és a fejlődésre. Ezek nélkül a visszajelzések nélkül nem tudnánk javítani a teljesítményünkön, mert nem tudnánk, milyen irányba induljunk.

  1. A kritikában megbúvó javaslatra reagálj, ne a hangvételére!

Alapvető probléma, hogy a kritika stílusa és hangneme meghatározza a zsigeri reakcióinkat. Sokszor szinte észre sem vesszük, MIT akart átadni a másik, MI a mondandója, csak a HOGYAN-ra összpontosítunk. Még akkor is, ha dühből beszélnek hozzánk, meg kell tanulnunk kettéválasztani a tónust és a tartalmat – így tudunk továbblépni egyről a kettőre.

  1. Értékeld a kritikát!

A gond az, hogy legtöbben csak a dicséretet értékelik. Amikor a többiek kedves szavakkal illetnek, jól esik. Ha kritizálnak, nyomorultul érezzük magunkat. De az is igaz, hogy ha csak hamis dicséreteket kapnánk, sosem fejlődnénk. Ezért született a mondás: a kritika a bajnokok reggelije. Ők tudják, hogy negatív visszajelzések nélkül egy helyben toporognának. Légy te is bajnok!

  1. Ne válaszolj azonnal!

Jót tesz a helyzetnek, ha vársz egy kicsit, mielőtt reagálnál. Ha a sértett önbecsülés vagy a düh hangján szólalsz meg, később valószínűleg megbánod. Ha elszámolsz tízig, megnyugszol, akkor könnyebben tudod majd kezelni a helyzetet. És talán megérted, mi a valós mondandó egy-egy gúnyos, vagy éppen bántó megjegyzés mögött.

  1. Mosolyogj!

A mosoly – tudományosan bizonyított, hogy még egy erőltetett mosoly is – segít abban, hogy megnyugodj. Pozitív rezgéseket kelt és elsimítja a harciasabb szituációkat is. Pszichológiai szempontból mindenképpen a hasznodra lesz. Nem beszélve arról, hogy egy mosoly rávezeti a másikat, hogy csillapítsa a rohamot és talán kedvesebb hangnemben próbálkozzon.

Találkozzunk a kétnapos Sikerkód tréningen, ahol megmutatom, hogyan hozhatsz ki többet az életedből. Kattints ide, hogy megtudd, miben segíthet neked a tréning!

-Szalay Ádám, az Itt a TE időd! című önfejlesztő könyv szerzője. Olvass bele a könyvbe!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.