A Goldilocks-alapelv

Beléptünk 2016. második félévébe. Ez egyrészt a visszatekintés ideje. Felteheted magadnak a kérdést: hogyan haladok a tavaly év végén kitűzött céljaim megvalósításával? Másrészt ez a tervezés időszaka is. Megkérdezheted magadtól,​ mit kell tennem ahhoz, hogy a második félév kiválóan sikerüljön és meghozza az áttörést? A tervezés egyik legfontosabb eszköze a célkitűzés. Ma ehhez adok fontos tanácsot.

Goldilocks, vagyis Aranyfürtöcske története az egyik legnépszerűbb angol gyerekmese. A mai Mentoring Műhely videóban elmesélem a kislány és a három medve történetét, hogy megértsd, a tudomány miért használja oly sokféle területen a Goldilocks-alapelvet, mint hasonlatot. Ha megnézed a kisfilmet, megérted, a Goldilocks-zóna miként segíthet téged is motiváló célok kitűzésében. Ugyanis akkor van a legnagyobb esélyed a célok megvalósítására, ha bent vagy a zónában!

Most lehet, hogy azt kérdezed: ezek szerint nem is kell kilépnem a komfortzónámból? 

Ilyet sosem állítanék – a fejlődésed alapja éppen az, hogy feszegeted a komfortzónád határait. A Goldilocks-alapelv ebben a tekintetben azt jelenti, hogy elfogadod: a komfortzónád határain túl található a tanulási zónád (még éppen biztonságos), azon túl pedig a pánikzónád (már nem biztonságos). Az, hogy a Goldilocks-alapelvet használod a célkitűzéshez, arról szól, hogy nem maradsz bent a komfortzónádban – hiszen ott a könnyűszerrel elérhető rutincélok tanyáznak – miközben nem teszed olyan magasra sem a lécet, hogy egyből a pánikzónádba ugorj – mivel azok a célok egyelőre olyan messze vannak, hogy bele sem fogsz a megvalósításukba. A kettő között van a TE Goldilocks- zónád, a tanulási zónád, amely épp olyan mértékben léptet ki  a komfortzónádból, hogy már fejlődsz, de még nem blokkolsz le a félelemtől.

Tehát, ha most mondjuk 200.000 forint a havi bevételed, akkor 210.000 forintot valószínűleg könnyűszerrel meg tudnál keresni a következő hónaptól (még komfortzónán belül vagy), de havi 700.000 forint egyelőre olyan távoli, hogy egyáltalán nem tűnik reálisnak számodra (már pánikzóna). A TE Goldilocks-zónád ebben az esetben valahol a két szélsőérték között mozog – neked kell megérezned, megtapasztalnod, pontosan hol helyezkedik el. Ha ezt jól be tudtad lőni (saját tanulási zóna feltérképezése), ezután könnyebben tudsz majd olyan célokat kitűzni, amelyek valóban beindítanak, motiválna és éppen ezért könnyebben elérhetők, mint a többi. Próbáld ki már ma! Második féléves céljaidat tűzd ki már ezzel a módszerrel! 

És ne feledd, augusztus 27-28-án kétnapos Sikerkód tréning! Ha eljössz, a gyakorlatban is kipróbálhatod és könnyűszerrel elsajátíthatod azokat a személyiségfejlesztő módszereket, amelyek segítségével új szintre tudod emelni az életedet! Biztosítsd a helyed már ma!

Comments are closed.